Ugrás a fő tartalomra

1. Tervek és valóság


Mani félsziget - Vathia

Elég korán, már 2021 végén elkezdtem tervezni ezt a körutazást. Több forrásból is merítettem, pl. utazási irodák körutazási ajánlataiból, Google térképen fellelhető tippekből, illetve mások útleírásainak részleteiből.

A 2021-es törökországi körutazásunknál jól bevált Excel táblázatos tervezőt használtam most is, ebben napi bontásban szerepel az egyes felkeresendő helyszínek, a közöttük lévő távolság, az ott eltölteni tervezett idő és az esetleges belépők ára is. Ezek összesítésével jól becsülhetők a naponta megtehető távolságok, és a költségek is. (Erre csak azért van szükség, mert nem áll rendelkezésünkre korlátlan idő és szeretnénk azt minél jobb kihasználással eltölteni. A tervezettől természetesen aztán több pontban is eltértünk, de ezek csak kisebb módosítások voltak.)

Az alábbi térképen láthatod a ténylegesen bejárt útvonalat, a térképre kattintva a felkeresett helyszínek is láthatók.

(A bejárt útvonalat a Goggle korlátai miatt kellett 3 részre bontani.)

Röviden - felsorolás jelleggel - nézzük, merre is jártunk ezalatt a 14 nap alatt!
1. nap: Szigethalom - Bitola
2. nap: Bitola - Niki(NMK-GR határ) - Papingó - Kipoi - Patra
3. nap: Patra - Olympia - Messzéne - Petalidi - Voidokilia Beach - Petalidi
4. nap: Petalidi - Misztrasz - Vathia - Gytheio - Gefira
5. nap: Gefira - Monemvászia - Paralia Asinis
6. nap: Paralia Asinis - Epidaurosz - Navplió - Paralia Asinis
7. nap: Paralia Asinis - Mükéné - Akrokorinthosz - Korinthosz - Athén
8. nap: Athén - Delphoi
9. nap: Delphoi - Thermopüle - Skala Aliki
10.- 13. nap: Skala Aliki, Paleo Panteleimonasz, Paralia Katerini, Makrigialosz
14. nap: Skala Aliki - Szigethalom

A tervezéskor már látszott, hogy nem érdemes 1 nap alatt átszáguldani a Balkánon, jobb megpihenni a hosszabb túra előtt a macedón-görög határ északi oldalán lévő Bitola városában. Ennek megfelelően itt foglaltuk első szállásunkat.

Görögországban 12 napot töltöttünk, és egy nap volt az oda és egy nap a hazafelé tartó utazásunk.

A tervezett útvonal hossza 5200 km, az útiköltség (gáz üzemmel) 1660€. 
A valóság 4500 km (az autó ennyit mért), a költségek pedig "mindössze" 1500€-ra rúgtak.
A megtett út hosszának eltérése a tervezettől talán annak tudható be, hogy egy-két tervezett helyre nem mentünk el végül (kimaradt Dodona, és Methóniba sem jutottunk el, mert helyette Messzénét céloztuk meg, ami sokkal érdekesebb látnivaló), valamint az is közrejátszhatott, hogy a tervezett útvonaltól többször eltértünk és így rövidebb szakaszokkal tettük meg az egyes pontok közötti távolságot. 
A költségeket pedig úgy sikerült csökkenteni, hogy olcsóbban sikerült tankolni (benzint és gázt is) a tervezettnél.

Az útiköltség legnagyobb csökkentését annak köszönhetjük, hogy indulás előtt átalakíttattam az autót kettős üzeműre (benzin-gáz). Ennek elsődleges oka az üzemanyagok elmúlt hónapokban bekövetkezett drasztikus drágulása volt. Tudtam, ha hosszabb utakat szeretnénk megtenni még a következő években, akkor keresni kell egy olcsóbb alternatívát. Az átalakítás költségének a felét már visszakaptuk ezalatt az út alatt, a többi a következő pár hónapban fog megtérülni.
Az átalakításnak lett egy másik pozitív következménye is, a két üzemanyagtartállyal jelentősen megnőtt az autó hatótávja, az eddigi 650-700 km-es maximálisan megtehető távolság 1100-1200 km-re nőtt. Ezt ki is használtuk már az első nap, amikor tankolás nélkül mentünk egészen a macedóniai Kumanovóig.

Mennyi lett végül a nyereség az üzemanyagon? 
Abban az esetben, ha csak benzint használtunk volna a tervek szerint kb. 1900€ lett volna az út költsége, így viszont a költségek megálltak 1500€-nál, tehát kb. 400€-t spóroltunk a gázüzemmel.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

8. Hallgass a "házi békára"!

(2022. augusztus 14.) Assini partja homokos, kavicsos, a víz szélén lapos sziklákkal " Házi béka"???? - no, az én lennék, ha már meteorológus, sőt azon belül is időjárás előrejelzés a szakmám. (Nem minden meteorológus tud előrejelzést készíteni. A mi szakmánkban is vannak szakágak, hasonlóan az orvosokhoz.)  Előző este előkaptam a laptopot, megnéztem néhány időjárási modellt, mit prognosztizálnak ide, a környékünkre másnapra. Egyöntetű volt a levonható következtetés: napos idő, délelőtt gyenge széllel (csendes lesz a tenger), majd déltől már gomolyfelhős lesz az ég, és erősödik a légmozgás is, így akkor ismét nagyobbak lesznek a hullámok, tönkretéve a strandolást. Ennek fényében fel is állítottuk a napirendet, délelőtt strandolunk, délután pedig megyünk Epidauroszba kicsit romokat nézegetni, majd hazafelé útbaejtjük a navpliói Palamidi erődöt. Így is történt, teljesen jók voltak az előrejelzések, reggeli után kicuccoltunk a partra (rajtunk kívül szinte senki sem volt még ott...

3. Hosszú út Bitoláig ...

(2022. augusztus 9.) Alexandrosz - a nagy Annak ellenére, hogy korai indulást terveztünk, kicsit csúsztunk és reggel 7 óra helyett csak fél 8 után tudtunk startolni Szigethalomról. Tankolni már nem kellett, mert előző nap teletöltöttem mindkét tartályt (a benzint és a gázt is), így nagy biztonsággal indulhattunk a ránk váró elég hosszú útra. A magyar határig eseménytelenül gurultunk az M5-ön, mielőtt elértük volna a röszkei autópályás határátkelőt, ránéztünk a BorderWatcer (BW) appra (a hasznos infók között megtalálod a részletezését) és az ugyan nem mutatott fél óránál nagyobb várakozást, mégis inkább, a balkáni utazásaink alkalmával már többször is használt, Ásotthalom felé vettük az irányt. Kis kerülő, de időben megtérülhet.  Nem is csalódtunk, a határon kifelé mi voltunk az egyetlen autó (befelé viszont már hosszú sor állt, megindultak hazafelé a török vendégmunkások). Az átlépés nem tartott egy percig sem. Pár kilóméter megtétele után már az ismerős szerb autópályán haladtunk...