 |
Mani félsziget - Vathia |
Elég korán, már 2021 végén elkezdtem tervezni ezt a körutazást. Több forrásból is merítettem, pl. utazási irodák körutazási ajánlataiból, Google térképen fellelhető tippekből, illetve mások útleírásainak részleteiből.
A 2021-es törökországi körutazásunknál jól bevált Excel táblázatos tervezőt használtam most is, ebben napi bontásban szerepel az egyes felkeresendő helyszínek, a közöttük lévő távolság, az ott eltölteni tervezett idő és az esetleges belépők ára is. Ezek összesítésével jól becsülhetők a naponta megtehető távolságok, és a költségek is. (Erre csak azért van szükség, mert nem áll rendelkezésünkre korlátlan idő és szeretnénk azt minél jobb kihasználással eltölteni. A tervezettől természetesen aztán több pontban is eltértünk, de ezek csak kisebb módosítások voltak.)
Az alábbi térképen láthatod a ténylegesen bejárt útvonalat, a térképre kattintva a felkeresett helyszínek is láthatók.
(A bejárt útvonalat a Goggle korlátai miatt kellett 3 részre bontani.)
Röviden - felsorolás jelleggel - nézzük, merre is jártunk ezalatt a 14 nap alatt!
1. nap: Szigethalom - Bitola
2. nap: Bitola - Niki(NMK-GR határ) - Papingó - Kipoi - Patra
3. nap: Patra - Olympia - Messzéne - Petalidi - Voidokilia Beach - Petalidi
4. nap: Petalidi - Misztrasz - Vathia - Gytheio - Gefira
5. nap: Gefira - Monemvászia - Paralia Asinis
6. nap: Paralia Asinis - Epidaurosz - Navplió - Paralia Asinis
7. nap: Paralia Asinis - Mükéné - Akrokorinthosz - Korinthosz - Athén
8. nap: Athén - Delphoi
9. nap: Delphoi - Thermopüle - Skala Aliki
10.- 13. nap: Skala Aliki, Paleo Panteleimonasz, Paralia Katerini, Makrigialosz
14. nap: Skala Aliki - Szigethalom
A tervezéskor már látszott, hogy nem érdemes 1 nap alatt átszáguldani a Balkánon, jobb megpihenni a hosszabb túra előtt a macedón-görög határ északi oldalán lévő Bitola városában. Ennek megfelelően itt foglaltuk első szállásunkat.
Görögországban 12 napot töltöttünk, és egy nap volt az oda és egy nap a hazafelé tartó utazásunk.
A tervezett útvonal hossza 5200 km, az útiköltség (gáz üzemmel) 1660€.
A valóság 4500 km (az autó ennyit mért), a költségek pedig "mindössze" 1500€-ra rúgtak.
A megtett út hosszának eltérése a tervezettől talán annak tudható be, hogy egy-két tervezett helyre nem mentünk el végül (kimaradt Dodona, és Methóniba sem jutottunk el, mert helyette Messzénét céloztuk meg, ami sokkal érdekesebb látnivaló), valamint az is közrejátszhatott, hogy a tervezett útvonaltól többször eltértünk és így rövidebb szakaszokkal tettük meg az egyes pontok közötti távolságot.
A költségeket pedig úgy sikerült csökkenteni, hogy olcsóbban sikerült tankolni (benzint és gázt is) a tervezettnél.
Az útiköltség legnagyobb csökkentését annak köszönhetjük, hogy indulás előtt átalakíttattam az autót kettős üzeműre (benzin-gáz). Ennek elsődleges oka az üzemanyagok elmúlt hónapokban bekövetkezett drasztikus drágulása volt. Tudtam, ha hosszabb utakat szeretnénk megtenni még a következő években, akkor keresni kell egy olcsóbb alternatívát. Az átalakítás költségének a felét már visszakaptuk ezalatt az út alatt, a többi a következő pár hónapban fog megtérülni.
Az átalakításnak lett egy másik pozitív következménye is, a két üzemanyagtartállyal jelentősen megnőtt az autó hatótávja, az eddigi 650-700 km-es maximálisan megtehető távolság 1100-1200 km-re nőtt. Ezt ki is használtuk már az első nap, amikor tankolás nélkül mentünk egészen a macedóniai Kumanovóig.
Mennyi lett végül a nyereség az üzemanyagon?
Abban az esetben, ha csak benzint használtunk volna a tervek szerint kb. 1900€ lett volna az út költsége, így viszont a költségek megálltak 1500€-nál, tehát kb. 400€-t spóroltunk a gázüzemmel.
Megjegyzések